sobota 14. června 2014

Dočkáme se alternativních řešení?

Minulé pondělí se v Litvínovicích u Českých Budějovic konalo veřejné projednávání návrhu nového územního plánu této obce. Jako sousedé - budějovičtí jsme se projednání zúčastnili.

Velkým tématem bouřlivé diskuze byla nová silnice, plánované propojení s tranzitním průtahem městem Č. Budějovice. A lidé opět protestují, staví se proti zvýšené dopravní zátěži. „Jak tu máme žít?“ ptali se místní. „Jak budeme vyjíždět z garáží? Již dnes to jde sotva. Jak se budeme napojovat na hlavní silnici, když hustý provoz výjezdu brání?“ Neuvěřitelné důvody. Je logické a pochopitelné, že se lidé brání zvýšenému dopravnímu zatížení v místě bydliště. Jenže uvažují také jen z pohledu svých aut. Proč je tomu tak a ne jinak? Obec Litvínovice i město Č. Budějovice a obecně všechna města na světě mají své limity. Většina měst je auty již zahlcena a další nové silnice dopravu jen zahušťují, nerozmělňují, nevyřeší.

Obrovský potenciál obce Litvínovic a města Českých Budějovic, ležících na dvou řekách, v rovině, kde vzdálenost do všech důležitých míst je do 8 km, je nepochopitelně nevyužitý. Nabídka bezpečných a přímých cest pro cyklisty by jednoduše vybídla mnoho lidí na ně nastoupit.  Č. Budějovice již dnes mají nespočet cyklistů; přesto se mnozí do práce, do škol atd. zatím na kole nevydávají, protože kličkovat mezi auty je nebezpečné a dýchat výfukové plyny zdraví škodlivé.



Stále jsou nám předkládány jen projekty, které zvyšují dopravní zátěž, hladinu hluku a emisí. A lidé protestují. Pochopitelně. Ve svém okolí si žádné navyšování negativních vlivů nepřejí. Současně jsou však vybízeni používat prioritně automobily a činí tak, protože cesty jsou budovány prioritně pro auta. Protože neexistují komfortní, atraktivní alternativy, propagovaná MHD, důstojné zastávky, které by z lidí nečinily „socky“.




Dosud jsme nezažili pozvánku na veřejné projednávání, které by se týkalo páteřních dopravních cyklotras propojujících centrum města s městskými částmi, jako je Vráto, Rožnov, Čtyři Dvory nebo Nemanice. Vize integrovaného dopravního propojení v rámci kraje, atd.
Co kdyby nás (veřejnost) politici a urbanisté začali zvát na představování projektů týkajících se alternativních druhů dopravy? Jsme opět vážně zneklidněni, že tradiční rekreační zóny („Malák“) a ulice se stromy budou narušeny tranzitními průtahy pro těžkou nákladní dopravu, které likvidují přátelská veřejná prostranství. Do skutečně moderního města nového pojetí taková řešení nepatří. Město nutno pojímat jako místo k životu. Celosvětově nastalo paradigma v chápání měst. České Budějovice se mu nepochopitelně brání.Tedy ty statutární. Mnoho nás již pochopilo, že město, má-li být přátelské, musí být koncipováno s ohledem na potřeby člověka, nikoliv především jen aut. Za veřejnost se snažíme již roky vedení města přesvědčit, že ač jsme většinově automobilisté, nejsme všichni připraveni pohybovat se za každou cenu po městě autem. Že nám velmi záleží na prostředí, ve kterém žijeme, a že chceme žít ve zdravém a bezpečném městě.










Připravili jsme veřejnou diskuzi na téma VEŘEJNÁ PROSTRANSTVÍ, JAK JIMI MĚSTO ŽIJE. Na úterý 17. června v 17.00 hodin v zasedacím sále zastupitelstva na českobudějovické radnici v režii spolku Domovina s podporou magistrátu. 


Irena Šefčíková


Žádné komentáře: